Zoeken
Delaatsteminuut Logo
Plitvice Nationaal Park (Kroatië)

▼
Door Joris | Datum maandag 3 juni 2030

Genieten in Kroatië: Plitvice Nationaal Park

Vanuit Zadar trokken we verder richting nationaal park Plitvice. Daar we afgelopen reis al heel wat weerschommelingen hadden meegemaakt, was deze toch wel de meest drastische. In Zadar (zeeniveau) was het bij verblijf & vertrek 30 graden. ’s Avonds /’s Nachts koelde het vaak af tot een aangename 17 graden. Het bleef dus aangenaam warm om een terrasje te doen. Dit echter in schril contrast met de temperaturen die we doorstonden, de tijd die we rondom het park Plitvice (in het gebergte) vertoefden. Overdag kwam het kwik hier nauwelijks boven de 8 graden, en ’s nachts koelde het hier af tot -3 graden. Dit waren we helemaal niet meer gewoon! Dat belooft, wetende dat we gedurende twee dagen hier gingen in de tent slapen, op een van de twee campings die het Nationale park Plitvice uitbaat.
Prachtige meren in het Plitvice Nationaal Park
Watervallen van Plitvice
Kroatisch ontbijt :-)
Als dit alles nog niet genoeg was, regende het onophoudelijk… Alles was door en door nat! Gelukkig hadden de campinguitbaters medelijden met ons gekregen en mochten we onze kledij lekker in de droogkast laten drogen gedurende de nacht, was dat toch al een geluk. Veel buiten zitten in de avond zat er hier dus niet in. De camping had echter wel een restaurant in de aanbieding. Omdat het hier zo koud was, was dit eveneens een welgekomen manier om ons te verwarmen. Zo zijn we hier iedere ochtend en avond uitgebreid komen eten, evenals gezelschapsspelletjes komen spelen in de bar. Alles om niet al te lang in de koude te moeten vertoeven. De keten sloot helaas om 23uur en vanaf dan moesten we de koude gedurende de nacht trotseren. We kropen in de slaapzakken en met de enkele droge kledij die we nog hadden probeerden we ons gedurende de nacht warm te houden. Het was alsnog bibberen en beven geblazen. Van slapen kwam niet veel in huis, de hoofdzaak was onszelf warm houden. Dit hadden we echt niet verwacht, we waren hier evenmin op voorbereid… Wie denkt er nu ook aan winterkledij als hij op vakantie gaat naar een land dat bekent staat om zijn zonnige warme weer?
Desalniettemin, we hebben het overleefd! :-) En genoten van Plitvice nationaal park. Alsof de weergoden ons min of meer gunstig gezind waren, kregen we gedurende onze wandeling doorheen dit park een droge periode. Het Park Plitvice kent vele wandelingen, als je van plan bent het te bezoeken, probeer je wandeling toch op voorhand reeds uit te stippelen. Voor een goede voorbereiding om het park te bezoeken raadpleegden wij de website allesoverkroatie.nl.
Zo besloten wij de meest bekende meren en watervallen van het park te bezoeken, dit startende vanaf ingang 2, thv Hotel Bellevue. Dit is het hoger gelegen deel van het park. Je wordt met de boot over rivier gezet en dan kan het avontuur beginnen. Een mooie, vier uur durende, wandeling staat je hier te wachten. Onderweg namen we prachtige foto’s, foto’s van een mythisch park met een mysterieus wolkendek boven. Het is eens wat anders dan hele dag zonneschijn. Al vragen we ons af hoe het zou geweest zijn, moest het die dag niet geregend/bewolkt geweest zijn. Helaas kan je het weer niet op voorhand bepalen. Het was middag, onze wandeling liep op zijn eind. We kregen een honger en gingen wat eten in de eerste bistro die we tegenkwamen. Het was net voor lunch terug zwaar beginnen regenen. Gelukkig konden we wat droog en warm zitten tijdens het middageten. Echter koelde het ook erg af, en stopte het maar niet met regenen. We besloten ons terug richting camping Borje te begeven. Al hadden we één iets over het hoofd gezien. De gratis shuttlebus die ons in de ochtend naar het park bracht vanuit de camping, en ons in de avond ook gratis ging terugbrengen, reeds pas om 17u. Het was op dat moment nog maar 14u. Drie uur wachten zagen we helemaal niet zitten dus probeerden we richting de camping, die een kleine 10 km verderop in de richting van Korenica lag, te liften. Succes liet op zich wachten. Dus besloten we het over een andere boeg te smijten. Een treurig gezicht, een bordje met uitgelopen viltstift evenals een van ons die zijn regenjas uittrok en hierdoor een volledig doorregent uitzicht vertoonde, fikste ons in een mum van tijd een lift van een toevallige passant. Eenmaal op de camping aangekomen namen we een heerlijk warme douche om terug op temperatuur te komen. Vervolgens gingen we wat drinken en eten in het restaurant om de koude te ontvluchten. We keken al uit naar de volgende ochtend, tijd voor onze laatste bestemming van deze doorreis. De laatste bestemming was Zagreb, de hoofdstad van Kroatië. De doorreis naderde zijn eind. Hoe we onze reis afsloten te Zagreb lees je in volgende blogpost.