Zoeken
Delaatsteminuut Logo

vakantie in de algarve (portugal)

Door Joris | Datum zondag 3 maart 2019

Afgelopen zomer reisde ik met tent en rugzak doorheen de Algarve. Het was een wonderbaarlijke reis met zeer mooie vergezichten, rotskusten om U tegen te zeggen, lieve en sociale Portugezen, schitterend weer, … Het was er zo goed dat ik komende zomer nog eens terugga. Dit keer om het centrum en Noorden van Portugal te verkennen.

faro

Onze reis vertrok vanuit Lille (Frankrijk, net over de Belgische grens) want deze luchthaven biedt
het beste aanbod om voordelig naar Faro te vliegen. Eenmaal aangekomen in Faro haalde we onze huurwagen op en onze road-trip kon beginnen. Als eerste, hoe kan het ook anders, bezochten we Faro City. Onder de stralende zon zagen we de mooiste plekjes van de stad, we kuierden langs de haven en trokken de oude binnenstad in.

Faro heb je op 1 namiddag volledig gezien (spendeer er dus niet te veel tijd!). Algarve heeft namelijk heel wat meer te bieden dan alleen Faro, de hoofdstad van de streek. Na een schitterende zonsondergang, was het tijd om te gaan slapen, want de volgende ochtend stond er ons een schitterende dag in “Ria Formosa” te wachten.
Genieten in de Algarve

ria formosa natural park

Ria Formosa, het natuurpark bij uitstek als je doorheen de Algarve reist. Een 60 km lange eilandengordel met ongerepte natuurlandschappen waar je uren zelfs dagen in zou kunnen vertoeven. Het park heeft veel te bieden en je kan dit doen op verscheidene manieren: te voet, met de fiets, per boot,… Er is een ontdekkingsmanier naar ieders believen in de aanbieding.

Na het bezoek aan Ria Formosa reden we verder richting onze camping gelegen in de buurt van de stad Olhoa (Parque De Campismo E Caravanismo Do Sindicato Dos Bancarios Do Sul E Ilhas). De camping was zeer gezellig, netjes en voorzien van alle faciliteiten. In de avond trokken we het stadje Olhoa in, om iets te eten en het charmante stadje te bezoeken. Authentieke steegjes met een kunstenroute er doorheen gidste ons vanaf de parking tot aan de haven.

richting lagos

Het gezang van vogels en de snikhete temperaturen al vroeg in de ochtend lieten ons ontwaken. Intussen was dag 4 reeds aangebroken. Tijd om onze tent op te ruimen en verder te trekken richting Lagos. We besloten om de hoofdweg (= autostrade) links te laten liggen en richting Lagos te rijden door gebruik te maken van de plaatselijke, secundaire wegen langsheen de vele praia’s die de Algarve karakteriseren. Zo passeerden we onder meer:

-Praia de Marinha
-Praia da Corredoura
-Algar de Benagil/Praia de Benagil
-Praia do Carvalho
-Praia de Rocha Farol da Ponta da Piedade

Unieke vergezichten, veel toeristen maar toch puur genieten. De beschrijving van een geslaagde dag! Na de prachtige praia’s en stranden te bezichtigen, en een mooie wandeling later, sloegen we onze tent voor de komende twee nachten op te camping Orbitur. Camping Orbitur gebruikten we als uitvalsbasis om Sagres (= het meest westelijke punt van het Europese Vasteland) te bezoeken. Door de bloedhete zon besloten we ons in de namiddag langsheen het zwembad op de camping te leggen. Verfrissing was meer dan welkom. Het verdere verloop van de reis lees je in mijn volgende blogpost.
interessante links:

Last minutes Portugal     |     Goedkope hotels in Portugal     |     Goedkope vliegtickets naar Faro     |    VakantieBlog startpagina