Zoeken
Delaatsteminuut Logo
Vakantie te Split (Kroatië)

Door Joris | Datum woensdag 16 mei 2018

Heerlijk genieten van (banana)-Split (Kroatië)

We lieten Makarska achter ons liggen en trokken verder richting Split. De tocht richting Split was er een langs de kust en dwars doorheen de zwartgeblakerde natuur. Zwartgeblakerde natuur, hoor ik je denken? Tot enkele weken voor onze reis naar Kroatië in 2017 was het bang afwachten, er woedden namelijk heel hevige bosbranden te Kroatië. Dit ook op plaatsen en in streken waar onze doorreis passeerde. Er werd zelfs even gevreesd dat onze camping in Split (Stobrec) in de vlammen ging op gaan. Gelukkig was deze gespaard gebleven… We kwamen op de middag aan in het centrum van Split. Daar zochten we meteen de bus richting Stobrec, waar onze camping “Camping Stobrec” gelegen was. Het was 20 minuutjes met de bus vanuit Split. Een bomvolle bus, en tropische temperaturen. We hoopten dat we snel op onze bestemming aan kwamen.
Niet veel later stonden we voor de ingang van de camping. Er stond een massa volk aan te schuiven! Camping Stobrec was blijkbaar heel geliefd. De tentplaatsen zijn altijd beschikbaar, maakt niet uit wanneer je komt, je hoeft dus niet te reserveren. Men heeft 2 heel grote terreinen waar enkel tenten mogen geplaatst worden, dus plaats en keuze in overvloed. Je kan namelijk je kampeerplekje in de betreffende gebieden geheel zelf bepalen. Als je met de caravan of campingcar komt, moet je helaas geluk hebben… reserveren voor deze campingvoertuigen is helaas niet mogelijk, je zal dus VOOR 12u in de namiddag je moeten aanmelden, anders zal je op de parking moeten slapen.

Camping Stobrec:

Zeer verzorgde camping! Zeer enthousiast en vriendelijk personeel, dat je graag wegwijs maakt binnen en buiten het campingterrein. De camping heeft heel wat te bieden, zo kan je er volgende zaken aantreffen:

- Kinderclubs
- Animatie voor groot en klein
- Uitgebreid sport- en activiteitenaanbod verzorgd door de camping zelf
- Zwembaden
- Twee private stranden
- Beachbars
- Meerdere sanitaire blokken
- Een winkel uitgerust met kampeermateriaal
- Een warenhuis
- Een zeer degelijk en lekker restaurant met zonneterras
- Wassalon
- Verblijfschaletjes, campingsites,…
Het was warm, om niet te zeggen tropisch warm in Stobrec… na de tent te hebben opgezet, besloten we ons naar de winkel te begeven waar we onze lunch kochten. Deze aten we vervolgens op met zicht op zee, op het strand. Het was rustig op het privéstrand van camping Stobrec, we zochten ons een leuk plaatsje uit en legden ons te zonnen. We namen het vakantieboekje van de camping door en merkte heel wat leuke activiteiten op. Omdat het zo warm was besloten we echter het water op te gaan met de pedalo’s. Heerlijk verfrissend was dit! We merkten dat velen ons voorbeeld volgden, ze gingen op het water met de pedalo’s, met de SUP-planken of de jetski. Duur was het in ieder geval niet. Je betaalde 20 kuna (2,71 euro) per persoon om de pedalo gedurende 3 uur te mogen gebruiken.
last-minute-split-kroatië-strobec

Eten en drinken in Split

Omstreeks 16u hadden we trek in een ijsje, in het restaurant/bar dat op de camping gelegen is bestelden we ons wat fris om te drinken en een heerlijke “Banana-SPLIT” en coupe fruit. Een hemels vieruurtje was dit! Na deze verfrissing, namen we een douche en trokken richting het plaatselijke dorpje om er de plaatselijke sfeer op te snuiven en het te verkennen. Er hing een leuk sfeertje, rust, zicht op zee,… een zwoele zomeravond gingen we tegemoet. Dat was genieten! We vonden ons een goed restaurantje genaamd “Kasa grill bar”. Zoals op vele plaatsen in Kroatië, was reserveren in dit restaurant niet mogelijk, maar dit restaurant is een echte aanrader!… je dient op puur geluk en dit op het geschikte moment het restaurant binnen te treden of het is volzet. Zo zagen we heel wat mensen teleurgesteld afdruipen. Wij hadden echter geluk! Heerlijk en voor een zeer degelijke prijs hebben we hier gegeten.

Na het avondeten, maakten we nog een leuke avondwandeling. We ontdekten welke troeven Stobrec te bieden had. Tennispleinen, voetbalvelden, zwembad, fietsverhuur, Vespaverhuur, trektochten, culturele rondleidingen … Moe maar voldaan keerden we vervolgens terug naar de camping, waar we de tent in kropen en nog wat televisie keken op het gratis internet dat de camping ter beschikking had.

Bezoek aan Split

De volgende ochtend trokken we richting Split-centrum om het te bezoeken. De bus stopte ter hoogte van de markt, dus besloten we er eens vrolijk door te lopen en de sfeer van de Kroatische markten te beleven. Het is aangenaam genieten, warm weer, blije mensen, behulpzame verkopers,… Hier kan ik wel aan gewoon worden. We bezochten het oude centrum van Split. Eveneens was het centrum volledig betegeld met spekgladde tegels net als in Dubrovnik. We hebben meerdere malen de grond van heel dichtbij bekeken. Ook al staat het mooi aangegeven met ludieke bananenschillen, het blijft oppassen geblazen en gepast schoeisel is zeker geen overbodige luxe.

Het oude stadsgedeelte heeft heel wat musea en historische plekken die je kan bezoeken. Omdat het ons echter te druk werd in het oude stadsgedeelte door de vele gegidste wandelingen trokken we langs de haven en de winkels waar we genoten van de sfeer te Split. Split is een echte havenstad. Een mooie boulevard langsheen de aanlegsteigers bracht ons op leuke, ludieke plaatsjes. We zagen bootjes af en aan varen. Echter grote schepen voeren ook hier niet uit. Was het dan toch nog zo woeste zee daar achter de baai? We hebben echt genoten van Split!
Het centrum van Split - Kroatië
Souvenirmarktje Sibenick
Sibenick oude stad
Split oude stad
De volgende ochtend stonden we gepakt en gezakt klaar om richting nationaal park Krka te vertrekken. Omdat we reeds vele keren ons hadden verplaatst met het openbaar vervoer wilden we de good will van de Kroaten nog eens testen en besloten te liften. Dit was deze keer echter geen evidentie. Meer dan een uur stonden we langs de kant van de weg, toen plots een auto stopte. De bestuurder kon ons meenemen tot net voor Trogir, echter was dit niet meteen de gehoopte wending. We hadden graag wat meer afstand afgelegd en als het kon ook op de route principale! Nuja we mochten niet klagen. We hadden schoten toch al iets op. In de auto hadden we een heel aangenaam gesprek, de jongeman vertelde ons over zijn reis naar België en zijn liefde voor het Belgische voetbal evenals de Belgische voetballers. Ook kwamen we te weten dat de Kroaten van sporten houden. Waterpolo en voetbal, dat zijn hier de te volgen sporten! Daar Kroatië in verschillende streken is onderverdeeld, zijn er ook verscheidene voetbalclubs die tegen elkaar strijden om de landstitel. De strijd gaat er heftig aan toe, en tussen de supporters hangt er zo nu en dan eens een grillige sfeer. Desalniettemin als je met de plaatselijke bevolking over sport praat, dan zijn ze gelukkig en kan je heel openlijk genieten van de plaatselijke verbondenheid. Helaas moesten we zoals reeds gezegd de auto verlaten net voor Trogir. Daar stonden we dan aan een tankstation, op zoek naar onze volgende lift. Ook hier was het vinden van een lift niet evident. De moed zakte ons in de schoenen, toen plots een man bij ons stopte en ons kon meenemen tot in centrum Trogir. Hier kwamen we reeds aan om 16u. Onze dag vorderde zeer traag, we zochten dus naar een oplossing, we dienden vandaag namelijk alsnog in Sibenick of Krka te geraken…

Na een frisse pint en de moed te hebben bijeengeraapt besloten we vervolgens richting het busstation te trekken. We kochten tickets richting Sibenick en anderhalf uur later gingen de busdeuren voor ons open. De laatste bus richting Krka voor die dag was reeds vertrokken. We zaten dus een beetje vast in Sibenick… Echter niet getreurd, Booking.com was alweer maar eens onze goede vriend! Een camping die was er, al dienden we daarvoor de boot naar het eiland te nemen.

Omdat we ons echter dan zowat opgesloten zouden voelen en de stad niet zouden kunnen ontdekken besloten we echter toch te zoeken achter een kamer ergens in het toffe stadje Sibenick. Al was het een van de duurste verblijven die we afgelopen reis reeds hadden gehad, toch hadden we weer een zalige nachtrust voor de boeg. We gingen wat eten in het stadje en besloten vervolgens weer vroeg onder de wol te kruipen. De tropische temperaturen en de bewogen dag hadden ons zeer moe gemaakt. Op naar dromenland!