Zoeken
Delaatsteminuut Logo

makarska, een must do in kroatië

Door Joris | Datum zaterdag 28 april 2018

Kroatië heeft vele eilanden in de aanbieding. De bekendste bereik je met de ferry die dagelijks 2x vaart tussen Dubrovnik en Split. ‘Jadrolinja lines’ brengt je op je bestemming, nuja op voorwaarde dat het geen storm op zee is natuurlijk. Ook al lijkt het mooi weer in de stad en in de haven, schijn bedriegt! Eenmaal de baai uit en op volle zee, kan deze genadeloos toeslaan bij stormweer. Boten blijven daarom bij stormweer aan wal liggen en zo kan het zijn dat je je plannen alsnog dient te wijzigen.

Tekst: Blogger Joris | Foto's : Joris Dewinter
- advertentie -

We hadden 14 dagen uitgetrokken om Kroatië te doorkruisen. Onze reis ging van DUBROVNIK -> ZAGREB, of visueel op kaart van Zuid naar Noord. Deze reisroute raden wij het meest aan, vermits Kroatië alsmaar duurder wordt naargelang je meer naar het Zuiden trekt. Wij deden onze doortocht van Zuid naar Noord en gingen dus van DUUR/ZEER DUUR (uitbuiting van het massatoerisme in Dubrovnik) naar GOEDKOOP/SPOTGOEDKOOP!

In Kroatië betaalt men met een landelijke munt genaamd de Kuna (HRK). Bij iedere geldverrichting komt er dus wel een beetje omrekenwerk bij kijken, maar je raakt er wel aan gewend.

De storm op zee dwarsboomde jammer genoeg onze plannen om naar Korcula en Hvar te trekken. Na een middagje zon in Mlini en wat zoekwerk op kaart en internet besloten we vanuit Dubrovnik richting Makarska te trekken. We zochten een busmaatschappij die ons kon voeren en vertrokken richting Makarska

Sorm boven Makarska

Overnachten in Makarska

Na een rit die een drietal uur heeft geduurd, kwamen we aan in Makarska. De wind was zeer hevig! Het bliksemde en het onweerde, dit alles gepaard gaande met hevige regen. De straten werden in een mum van tijd herschapen in een open rivier. Oorspronkelijk waren we van plan de nacht door te brengen in onze tent die we zouden opslaan in kamp Jure te Makarska. Echter met dit weer zou het niet te doen geweest zijn.

We surften naar booking.com en zochten een onderkomen voor komende 3 dagen (2 nachten). Al snel bleek dat het aanbod zeer beperkt was. Toch vonden we een mooi stekje in apartments Sara. De huisbaas ontving ons met open armen en bracht ons naar de bovenste verdieping van zijn blok appartementen.

We handelden de praktische zaken af en de eigenaar gaf ons een stadsplan en wat info over waar er een warenhuis te vinden was e.d. de prijs van overnachting was zeer schappelijk voor wat we kregen. (65 euro om met 2 personen 2 nachten te blijven overnachten).

Makarska Kroatië

Inmiddels was het weer als maar slechter geworden. Je zou bijna kunnen spreken van een zondvloed. Gelukkig was het warenhuis om de hoek, we haastten ons richting daar voor avondeten. Je zag meteen dat het warenhuis en de huizen in de buurt zich hadden voorbereid op de storm. Automatische schuifdeuren waren vergrendeld en er lagen zandzakjes voor de ingang.

We moesten de winkel betreden via de zijdeur. Mijn vriendin en ik keken elkaar aan… “Wat hebben wij chance dat we vannacht een echt dak boven ons hoofd gaan hebben!” Tijdens het koken, klaarde het weer op. De zon begon te schijnen, het was enorm stil in Makarska… Akelig stil… “Stilte voor de storm”… De avond viel en we genoten van het uitzicht op zee, de bergen met dreigende wolken en een regenboog. De zon ging onder en we kropen eens vroeg onder de wol.

Apocalyps boven Makarska

Het was 2u30 ’s nachts, de hel barste los! Hevige windstoten: De rolluiken kletterde en stonden op losscheuren, zware regenval die al snel over ging in hagel, onweer en bliksem en dit zeer dichtbij.

Een oorverdovend geluid, we schoten beide wakker en keken uit het raam. In de verte zag je een uiterst woeste zee tekeer gaan. Het leek wel inferno – een Apocalyps…

storm boven Makarska

Bij ontwaken te Makarska hadden we geweldig weer! De dreigende wolken bleven dan wel rond de bergen hangen, de zon kwam erdoor en de temperatuur steeg vlot boven de 30 graden. De schade van afgelopen nacht was duidelijk zichtbaar in Makarska. De met modder besmeurde straten, omgevallen bomen,… Moesten we in onze tent geslapen hebben, dan had deze het waarschijnlijk niet overleefd.

Omdat het weer echter stralend weer was die dag besloten we het stadje Makarska te bezoeken en ook eens langs de leuke kustlijn te lopen. Makarska heeft een leuke haven en dijk met heel wat winkeltjes, gezellige restaurantjes en waterpret.

Met een cocktail of ijsje in het hand, zittend aan/op het strand, met de zon op je snoet… Dit voelt goed, dit voelt als echte vakantie! Een dagje luilekker genieten zo vulden we onze dag.

Makarska als uitvalsbasis

Veel tijd in Makarska hadden we echter niet meer, de volgende dag stond er weer een busrit op ons te wachten. Terugkomen naar hier, zit er zeker en vast in. Makarska is een ideale uitvalsbasis om de belangrijkste plaatsen in Kroatië te bezoeken. Dubrovnik, Split, Krka, Korcula, Hvar en uiteraard de vele natuurparken in de buurt … Allen liggen ze op een boogscheut van Makarska.

Makarska is eveneens geschikt voor een strandvakantie of een vakantie vol avontuur met actieve trektochten en waterpret. Wil je Makarska eens van bovenuit zien, maar ook naar de oneindige horizon zitten staren? Doe dan zeker de trail: The Peninsula of St. Peter.

Makarska aan de Adriatische Zee

Dat Makarska een ideale plek is om watersporten te beoefenen, daar hoef je geen tekeningetje bij te maken: Jetski, paragliden, zwemmen en snorkelen in de super heldere zee, pedalo, SUPPEN of breng een bezoek aan een waterpretpark … Overal vind je aanbiedingen en zie je plezier op en in het water.

Wil je op reis naar Makarska en lekker aangenaam genieten onder de Kroatische zon? Dan vlieg je best op Split. Van hieruit neem je vervolgens je huurauto of de bus richting Makarska en een uur later kan je lekker genieten van de zon en het sfeertje dat er heerst in Makarska.