Zoeken
Delaatsteminuut Logo
Krka & Zadar (Kroatië)

Door Joris | Datum maandag 9 oktober 2034

Krka, een aards paradijs in Kroatië

Wie aan Kroatië denkt, denkt aan zijn vele nationale parken. Wie aan de nationale parken van Kroatië denkt, denkt vooral aan de Plitvice meren. Echter heeft Kroatië nog heel wat andere parels in de aanbieding. Zo trokken we de volgende ochtend weg uit Sibenick en reden met de bus richting Krka nationaal park. Het was een korte rit doorheen een schitterend landschap. Onze verwachtingen voor Krka waren dan ook heel erg hoog. Bij het uitstappen voelden we weer eens hoe bloedheet Kroatië kon zijn, en het was nog niet eens 10 uur. Dat beloofde voor de rest van de dag. Eenmaal te Skadrin zochten we de ingang van het park Krka, het duurde welgeteld een uur voordat we doorhadden dat we naar de aanlegsteiger moesten… Krka was vanuit het dorpje waar we werden afgezet enkel bereikbaar met de boot die ons tot aan de hoofdwaterval van het park bracht. Hierna kon onze wandeling in aards paradijs beginnen.

Nationaal park van Krka

Het nationale park van Krka is volledig omtrokken met grindwegen, knuppelpaden in kwelzones en wegen waarover wandelbussen rijden. Het park is toegankelijk voor jong en oud en heeft voor iedere bezoeker wel wat te bieden. Je kan er alle kanten uit en volledig genieten van en opgaan in de natuur. De hoofdbezienswaardigheid in dit park zijn de vele watervallen. Impressionant is het om te zien hoe een waterloop zich een weg snijdt doorheen het landschap en een schitterend landschap in zijn spoor nalaat. Loepzuiver en helder water stroomt hier door de rivier en heel wat schitterende planten vertoeven in of naast het water. Het park heeft een hele geschiedenis, die je gaandeweg op de wandeling leert kennen. Als afsluiter neem je zoals velen hier een duik in het water in de zwemzone, een mooie foto en dan terug naar de boot om het park te verlaten. Krka, een must do op je doortocht in Kroatië!
Bezoek aan het nationaal park te Krka, Kroatië
Zwemmen in het nationaal park van Krka
Zadar, historisch stadje in Kroatië
Sfeerfoto Zadar, Kroatië

Zadar – Stad & zee, twee handen op een buik

Gedurende onze doorreis in Kroatië hebben we heel wat weerschommelingen gekend. Het weer ging Tropisch warm tot zondvloed. De zondvloed die we doormaakten te Makarska had zo ook zijn gevolgen in Zadar. Onze op voorhand geboekte hostel was onze komst uit het oog verloren, waardoor ze ons vergaten te verwittigen. De Hostel had het zwaar te verduren gekregen en de kelderverdieping stond nog steeds onder water. Daarom was de hostel gesloten. We dienden dus ook hier nogmaals op zoek te gaan naar een nieuwe slaapplaats.

Zadar had helaas geen camping, de hostel had echter wel enkele adresjes waar we terechtkonden. Zo belandden we in apartments Luka & Sara. Het huisje was gelegen op +/- 1,5 km van het oude centrum, en had een eigen keukentje ter beschikking. Het was inmiddels late namiddag en zochten een winkel in de buurt om voor ons zelf wat te koken. Het was zondag, maar ook de supermarkten zijn hier heel de dag open. Zo wandelden we de Lidl binnen op zoek naar avondeten. Een heerlijke pasta stond in een mum van tijd voor ons neer, met een glaasje wijn en aangenaam gezelschap. Het was een mooie afsluiter van de dag.

De volgende ochtend waren we vroeg wakker, het regende pijpenstelen. Wat nu gedaan, een hele dag binnenzitten was geen optie. We besloten onze regenvest aan te doen en toch op stap te gaan richting het oude centrum. Het was er doods, maar met dit regenweer was dat wel te begrijpen. Zo besloten we naar het winkelcentrum te gaan en hier onze tijd te dolen. In de middag klaarde het weer op. Met dit weer besloten we terug richting het oude stadscentrum te trekken en te genieten van was Zadar ons te bieden had. Zo kwamen we langsheen het Forum Romanum, het leuke Zadarski marktje, het zee orgel waar we luisterden naar de muziek die de zee ons te bieden had en als laatste kwamen we terecht op “The monument of the Sun”. Hier stroomt heel de stad kort voor zonsondergang samen om te genieten van wondermooie taferelen en bij complete duisternis, een fancy lichtshow te aanschouwen. Te Zadar eren ze de zon alsof het hun belangrijkste bezit is. Mooi om te zien dat jong en oud de krachten van de natuur zo zwaar beminnen en aanbidden. Een mooie afsluiter van onze doortocht doorheen Zadar.

We keerden terug naar ons huisje en maakte onze rugzak vertrekkensklaar. De volgende ochtend dienden we weer vroeg uit de veren om op tijd de bus te halen. Al hadden we ook de mogelijkheid de trein te nemen. Echter het treinnet in Kroatië is nog slechter dan in België. Dit is dus zeker GEEN aanrader. De flixbus of een andere betrouwbare maatschappij is een handig en goedkoop alternatief. Tevens is het gebruik van een huurwagen alsnog de beste optie op je doorheen het Kroatische land te verplaatsen, je bent onafhankelijk van uren en je gaat en staat waar je wil. Onze reis ging verder richting de bergen die Kroatië te bieden heeft. Hoewel het aan de kust tropisch warm kan zijn, zo kan het ijzig koud wezen in de bergen te Kroatië in de omgeving van de Plitvice lakes. Hoe onze reis verder verloopt, lees je in volgend verslag.