Een geannuleerde vlucht is waarschijnlijk een
van de meest frustrerende dingen die een reiziger kan ervaren. Zeker omdat na
uren planwerk voor je volgende vakantie, je dit helemaal niet in de hand hebt.
Paniek en woede zijn vaak de eerste reactie wanneer er ‘cancelled’ op het
scherm verschijnt, maar het hoeft niet meteen een nachtmerrie te worden. Dit is
wat je moet weten en doen als je een geannuleerde vlucht hebt.
Het is misschien een situatie die je eerder al
hebt meegemaakt. Je zit te wachten aan de gate als er plots een stem aangeeft
dat je vlucht vertraagd is. Dertig minuten later opnieuw dezelfde melding, maar
met het bericht dat er in het komende uur meer informatie volgt. Je begint
nerveus te worden en zelfs een beetje geïrriteerd omdat je alleen maar in dat
vliegtuig wilt stappen en naar je volgende bestemming wil reizen. Na nog enkele
meldingen komt het worst-case-scenario uit: je vlucht is geannuleerd.
En nu?
Zodra de annulering is aangekondigd, worden de
meeste mensen wilden. Wat vroeger de wachtrij was, wordt een massa
schreeuwende hysterische gekke mensen die elkaar duwen en de dame of heer
achter het bureau aanvallen. Alleen zijn zij niet de reden voor de annulering
en zijn het net zij die je zullen helpen een oplossing zoeken. Kalm blijven is
dus de boodschap.
Als het onmogelijk is om de persoon achter de
balie van je gate te bereiken, kun je ook de luchtvaartmaatschappij bellen voor
meer informatie. Zij zullen je informeren over je nieuwe vlucht en waar je
vervolgens heen kunt om je vouchers te ontvangen. Vaak is er ook nog een andere
balie van de maatschappij in de luchthaven waar je bij terecht kan. Zij zullen
je vouchers geven voor de taxi naar het hotel en terug, een voucher voor het
hotel en de maaltijden en je nieuwe vliegtickets voor de volgende dag samen met
alle informatie om een klacht in te dienen zodat je een schadevergoeding
krijgt.
Let wel dat een luchtvaartmaatschappij je enkel al deze dingen verschuldigd is als het om een mechanisch defect gaat. Wordt je vlucht geannuleerd door slecht weer, dan zijn je niets verschuldigd. Ook dan ga je beter bij hen langs om je vlucht om te laten boeken.
Geraak je maar niet in contact met de
luchtvaartmaatschappij, dan bestaat er nog een ander trucje: sociale media.
Instagram, Twitter en Facebook zijn openbare platformen waar je je probleem
kunt openbaar maken. Om slechte publiciteit te vermijden, zal de maatschappij
je snel te woord staan. Let wel dat je beter sociale media op een beschaafde
manier gebruikt om dit als voordeel uit te buiten.
Ook al heb je nieuwe vliegtickets en
dergelijke verkregen, toch hou je beter de oude nog bij. Deze kunnen immers van
pas komen wanneer je probeert een schadevergoeding te verkrijgen. Dat geldt
tevens ook voor reserveringen die je hebt gemist door de vertraging of
annulatie. Ook het recuutje van je bagage bewaar je best tot je je bagage terug
hebt gekregen.
Een geannuleerde vlucht zal sowieso je
reisplannen in de war sturen. Misschien mis je wel enkele reserveringen, maar
de kans bestaat dat deze uiteindelijk allemaal terugbetaald worden. Hoe vreemd
het ook klinkt, maar of de geannuleerde vlucht een ramp wordt, hangt voor een
groot deel van jezelf af.
Geannuleerde vluchten kunnen voorkomen en zijn
iets wat je totaal niet in de hand hebt. Het heeft dus geen zin om hierover
moeilijk te doen als het gebeurt. Het enige wat je kan doen is er het beste van
maken. Zit je op je bestemming, dan heb je misschien nog een extra dagje om de
omgeving te verkennen. Ben je nog in het thuisland, dan kun je eventueel je
reisplannen nog wat aanpassen.
Afhankelijk van de grootte van de luchthaven
kan het gebeuren dat je niet meteen je bagage terugkrijgt. Enkele zaken die je
best bij de hand houdt zijn je oplader (zo kan je je telefoon opladen om op de
hoogte te blijven), entertainment voor de vele uren die je zal doorbrengen op
de luchthaven, toiletartikelen en een extra set kleren.
Niet iedere reisverzekering vergoed vlucht
annulaties, maar bij sommige maatschappijen kan je je hier wel degelijk voor
verzekeren. Ook hebben sommige credit card maatschappijen een verzekering voor
dergelijke situaties.