Zoeken
Delaatsteminuut Logo

Getest: El Caminito del Rey

Door Dempsey | Datum vrijdag 14 juli 2023

El Chorro is een streek in het zuiden van Spanje die gedurende enkele decennia ophef maakte met een trail genaamd 'El Caminito del Rey', een pad dat gekend stond als een van de gevaarlijkste tochten ter wereld. Een reputatie die kracht werd bijgezet met enkele angstaanjagende Youtube video’s verspreid op het internet. Eindelijk was het dan zover. Vanuit Oostende vlogen we naar Malaga om er enkele dagen te spenderen. Niet om er te gaan zonnebaden op een van de vele stranden, onze bestemming lag nog net iets verder: El Chorro.

Tekst: Blogger Dempsey / Foto('s): Unsplash

- advertentie -

Dodelijke reputatie

Het was tegelijk de manier waarop we deze tocht leerden kennen, én de reden waarom we naar Malaga trokken. Klimmers die de afgebrokkelde paden overbrugden, terwijl de 100 meter diepe afgrond slechts een val verwijderd was. De reputatie was dan ook ineens de reden waarom meer avonturiers naar El Caminito del Rey trokken, op zoek naar uitdagingen met soms een dodelijke afloop. Ondanks het feit dat het Koningspad verboden terrein was. Dat zorgde ervoor dat de Spaanse overheid de beslissing maakte om het pad te renoveren.

el Chorro - caminito del rey

Met de trein naar El Chorro

Na een voormiddag gespendeerd te hebben in het historische centrum van Malaga, nemen we in de namiddag de trein naar El Chorro, een rit van zo’n 45 minuten. El Chorro mag dan wel vlakbij El Caminito del Rey liggen, toch moeten we nog de bus nemen naar de noordelijke ingang van de trail.

Eens afgestapt bij het restaurant waar de tunnel die toegang heeft tot de trail ligt, kiezen we ervoor om alvast enkele kilometers te stappen en dan maar te wildkamperen onderweg. Dit omdat we niet veel zin hebben om de nacht door te brengen op de nabijgelegen camping.

‘Hoor je dat ook? Het klinkt als stemmen.’ Midden in de nacht worden we gewekt door een flink kabaal. Een luid gekraak in het struikgewas verraadt dat er een groot dier verborgen zit. Eens we een luid geknor horen, beseffen we dat het om een everzwijn gaat en dat hij niet is opgezet met onze aanwezigheid hier. Gelukkig bevinden we ons een stuk hoger dan hij en zitten we veilig.

Na de restauratie

Dat het pad volledig is gerestaureerd vinden we deels jammer. Het liefst van al hadden we over het oorspronkelijke pad gewandeld en niet de toeristische variant ervan die in 2018 officieel werd geopend. De restauratie heeft ervoor gezorgd dat El Caminito del Rey opnieuw toegankelijk is voor het publiek. Tenminste als je een entreeticket (10 euro) hebt gekocht voor de boardwalk, het beroemdste stuk van de trail.
Caminito del rey in El Chorro, Malaga

Het wandelen van El Caminito del Rey

De volgende ochtend zijn we al weer vroeg op pad om op tijd bij het begin van de boardwalk te geraken. Wie een entreeticket boekt, moet immers kiezen voor een bepaald tijdslot en dus kan je maar beter op tijd zijn. We zijn nog maar pas op weg als we opnieuw een luid geknor horen. Vlug grijpen we de eerste dikke tak die op ons pad ligt om ons te verdedigen als dat nodig zou zijn, maar het blijkt om een echo te gaan. Het wilde zwijn bevindt zich immers aan de andere kant van het water.

Bij de ingang van El Caminito del Rey krijgen we een helm toegestopt vooraleer de poorten opengaan. Na zo’n tien minuten zetten we onze eerste stappen op de houten planken van de nieuwe trail. Het is pas nu dat we opmerken dat het oude pad niet is verdwenen, maar onder het vernieuwde pad ligt. Als we de verslechterde staat van het oude pad aandachtig bekijken, kan het contrast met het vernieuwde en bredere pad niet groter zijn.

Eén iets is duidelijk. De thrillfactor van El Caminito del Rey is volledig verdwenen. De boardwalk is niet alleen een stuk breder, maar is nog eens afgeschermd met een metershoge omheining. Dat het pad volledig veilig is, is te merken aan de vele toeristen en kinderen die ons vergezellen tijdens de kilometerslange trail.

Indrukwekkend is het pad nog wel. Ongetwijfeld behoort de kloof tot de mooiste gebieden van Spanje. Gisteren konden we het pad nog bewonderen vanop de begane grond, maar het zicht vanaf het pad is nog een stuk spectaculairder. Om die reden alleen al is El Caminito del Rey de moeite waard om op je lijstje te plaatsen.